nieuws.vlucht24.nl - RSS-Feed http://nieuws.vlucht24.nl?feed=custom RSS-Feed of nieuws.vlucht24.nl Wed, 01 Jul 2015 14:28:20 +0000 nl-nl http://nieuws.vlucht24.nl hourly 1 Nieuwe boardingprocedures bij Air Berlin en KLM http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/nieuwe-boardingprocedures-bij-air-berlin-en-klm/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/nieuwe-boardingprocedures-bij-air-berlin-en-klm/#respond Wed, 13 Nov 2013 10:29:35 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1638 Afbeelding nieuw boardingsysteemVeel airlines zoals Air Berlin, KLM of Ryanair zijn bezig met het optimaliseren van hun boardingprocedures. Doel: door geordende instappen van passagiers zo mogelijk vertragingen te voorkomen.

Groepsboarding bij Air Berlin

Het Duitse Air Berlin heeft met ingang van november een nieuwe boardingprocedure ingevoerd. Dit houdt in dat passagiers van deze maatschappij alleen nog maar groepsgewijs aan boord gaan. Op basis van de zitplaatsen in het vliegtuig zijn de groepen onderverdeeld onder de letters A tot en met D. Meteen al bij het in-checken krijgen passagiers te horen bij welke groep men is ingedeeld. Bovendien is de groepsletter ook op de boardingpass afgedrukt. De volgorde van de boardinggroepen is niet alleen afhankelijk van het type vliegtuig, maar ook van de transfer naar het vliegtuig. De statusklanten van de Luchtvaartaliantie Oneworld en het Etihad-bonusprogamma, mogen al vóór de eerste Goep A aan boord. Daarnaast mogen houders van Topbonus-kaarden Gold en Platinum ook met voorrang instappen.

KLM voert boardingnummer in

Passagiers van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM krijgen binnenkort, voordat zij aan boord gaan, een speciaal boardingnummer. Dit is gebaseerd op waar de zitplaats zich aan boord bevindt. Het wordt voor het aan boord gaan op beeldschermen weergegeven. Bij deze boardingprocedure gaan eerst de passagiers met de vensterplaatsen aan boord, dan degenen met de middenplaatsen en tot slot de reizigers die aan het gangpad zitten. De volgorde is bovendien afhankelijk van waar de zitplaats zich in het vliegtuig bevindt. Daarbij zijn de plaatsen aan de achterkant het eerst aan de beurt. Gehandicapte passagiers, en reizigers met baby’s mogen onafhankelijk van hun zitplaats boarden. Als eersten mogen de Sky-Prioritypassagiers in het vliegtuig plaatsnemen. Deze methode wordt thans op de KLM-vluchten naar Berlijn, Boedapest en Helsinki getest.

Voordelen en optimalisering van de nieuwe boardingprocedure.

Over het algemeen verwachten de maatschappijen dat passagiers dankzij de nieuwe boardingprocedures sneller kunnen instapen. Dit verbetert de betrouwbaarheid van het vluchtrooster en de stiptheid. Men is nu bezig ze op de eerste vluchten te testen. Op grond van de ervaringen die men er mee opdoet, worden de procedures in een volgend stadium geoptimaliseerd en op meer routes ingevoerd. Ryanair, de Ierse discountmaatschappij, heeft al aangekondigd vanaf februari een nieuw boardingsysteem te willen invoeren.

]]>
Vanaf februari geen vrije zitplaatskeuze meer bij Ryanair http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/vanaf-februari-geen-vrije-zitplaatskeuze-meer-bij-ryanair/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/vanaf-februari-geen-vrije-zitplaatskeuze-meer-bij-ryanair/#respond Sat, 02 Nov 2013 10:34:17 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1637 Afbeelding Zitplaats reserveren bij RyanairPassagiers van Ryanair, de Ierse discountmaatschappij, krijgen in de toekomst een zitplaats aangewezen. Wie toch zijn lievelingsstekje wil behouden, kan dit tegen een meerprijs laten reserveren.

Vijf euro per gewenste zitplaats

Vanaf februari 2014 krijgt elke passagier van Ryanair een zitplaats aangewezen. In de toekomst moeten daarmee chaotische taferelen als gevolg van de tot nu toe gehanteerde vrije keuze aan zitplaatsen worden voorkomen. Vanaf februari kunnen degenen die toch een bepaalde plaats willen hebben, bijvoorbeeld aan het raam of het gangpad, deze laten reserveren, tegen een meerprijs van vijf euro. Vooral voor gezinnen en stellen is het boeken van een zitplaats prettig. Tot nu toe moest men tijdens een vlucht vaak alleen zitten. Het is al langer mogelijk om bij Ryanair tegen betaling een zitplaats te reserveren. Passagiers moeten in die gevallen minimaal 16 jaar zijn, en zonder kinderen reizen. Het gaat hier voornamelijk om de reservering van zitplaatsen aan de nooduitgangen. In de prijs, die tenminste 10 euro bedraagt, is dan ook de service „Instappen met prioriteit“ inbebrepen.

Verlaging van de bagagekosten.

De felle concurrentie binnen Europa heet ook de Ierse airliner tot bezinning gedwongen. Ondanks het gestegen aantal passagiers wist Ryanair in 2013 zijn winstverwachting niet te behalen. Voor dit boekjaar zal de winst van Ryanair niet meer dan 520 miljoen europ bedragen. De prijsverlaging werd aangekondigd door Ryanair CEO Michael O’Leary, tijdens een Twitterchat met enkele klanten. Hij beloofde toen iets te doen aan de hoge bagageprijzen en andere procedures bij de maatschappij in overweging te nemen.

]]>
EasyJet wil binnenkort beginnen met eigen supermarkten http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/easyjet-wil-binnenkort-beginnen-met-eigen-supermarkten/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/easyjet-wil-binnenkort-beginnen-met-eigen-supermarkten/#respond Wed, 07 Aug 2013 08:50:46 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1242 Afbeelding EasyJet wil binnenkort in Londen een supermarkt openenDe lowcostluchtvaartmaatschappij EasyJet heeft plannen om binnenkort in het zuiden van Londen een supermarkt te openen.

In de „EasyFoodstore“ zouden producten verkocht worden tegen een nog lagere prijs dan bij discounters zoals Aldi en Lidl. De oprichter van de luchtvaartmaatschappij, Haji-Ioannou wil hiermee een hiaat in de huidige markt opvullen.

EasyJet wil in Groot-Brittannië een nieuwe business veroveren en heeft plannen om binnenkort in het zuiden van Londen een supermarkt te openen. De prijzen in de „EasyFoodstore“ zullen nog goedkoper zijn dan bij bekende discounters zoals Lidl en Aldi: „In de detailhandel in voedingsmiddelen is er een gat in de markt, een niche onder de discounters zoals Aldi en Lidl“, aldus de oprichter van de luchtvaartmaatschappij Stelios Haji-Ionnaou. Hij ziet dit nieuwe project als een „risicoloos experiment“. Vanaf 2014 zou het EasyFoodstore-project dan verder worden uitgebouwd.
De Cyprioot Stelios Haji-Ioannou heeft in 1995 de luchtvaartmaatschappij EasyJet opgericht en is ook na zijn vertrek in 2010 nog steeds de grootste aandeelhouder. Onder het merk „easy“ is hij bovendien al in verschillende andere branches actief.

]]>
Air France-KLM: Vraag naar klantgegevens stuit op kritiek http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/air-france-klm-vraag-naar-klantgegevens-stuit-op-kritiek/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/air-france-klm-vraag-naar-klantgegevens-stuit-op-kritiek/#respond Thu, 01 Aug 2013 08:37:39 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1216 Afbeelding: Air France-KLM wil klantgegevens van reisbureaus hebbenAir France-KLM wil dat de reisbureaus de klantgegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgeven.
De nieuwe topman van Air France-KLM in Duitsland, Christian Herzog, heeft echter verklaard dat deze maatregel alleen maar wordt genomen om de klanten beter van dienst te kunnen zijn.

Air France-KLM wil dat de reisbureaus hun klantgegevens aan de airline doorgeven. Maar binnen de sector kijkt men hier uiterst kritisch tegenaan. De nieuwe topman van Air France-KLM in Duitsland verzekert echter dat hij zijn passagiers beter van dienst wil zijn, en dat het niet gaat om het weghalen van omzet bij de reisbureaus. Bovendien wil men de gegevens niet voor reclamedoeleinden gebruiken.

De Consolidator-Gemeinschaft AFL (belangenvereniging van reisbureaus en online portals) waarschuwt reisbureaus en online portals echter tegen het doorgeven van klantgegevens aan Air France-KLM. Men kan de toezegging dat de e-mailadressen niet voor reclamedoeleinden gebruikt zullen worden, niet geloven waar het de lange termijn betreft, verklaart men. Het is niet acceptabel dat airlines hun opbrengsten verbeteren door middel van provisies voor hotels en autoverhuur, en zo omzet weghalen bij de agenten, aldus Rainer Klee, consultant van de AFL. Hij geeft de voorkeur aan de mogelijkheid met de luchtvaartmaatschappijen te zoeken naar manieren „om de reiservaring van onze gezamenlijke klanten te verbeteren“.

Bron: touristik aktuell

]]>
Ryanair biedt vliegtuigen aan als reclamedrager http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/ryanair-biedt-vliegtuigen-aan-als-reclamedrager/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/ryanair-biedt-vliegtuigen-aan-als-reclamedrager/#respond Thu, 25 Jul 2013 09:36:56 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1209 Afbeelding Ryanair biedt zijn luchtvloot aan als reclamedragerRyanair wil aan mondiaal opererende ondernemingen per direct zijn vliegtuigen als reclamedrager aanbieden. De Ierse lowcost-airline wil daarvoor zijn machines van het type Boeing 737-800 ter beschikking stellen.

De luchtvloot van Ryanair, dat slechts een type vliegtuig kent, kan per direct voor reclamedoeleinden worden gebruikt. De lage prijzen-airline wil bedrijven van overal ter wereld een periode van twaalf maanden aanbieden waarbinnen men op een van de ongeveer 300 machines van Ryanair zijn bedrijf kan presenteren. De maatschappij maakt bekend dat het mogelijk is de reclame op vier verschillende plekken op de vliegtuigen aan te brengen: aan de binnen- en buiten-winglets van de vleugels en aan de voor- en achterkant van de romp.
Ryanair, gevestigd te Dublin, voert dagelijks meer dan 1600 vluchten uit en onderhoudt verbindingen naar 180 bestemmingen in 29 landen. Alleen vorig jaar al vervoerde de airline bijna 80 miljoen passagiers.

]]>
Europees luchtruim: EU stelt 600 miljoen euro beschikbaar http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/europees-luchtruim-eu-stelt-600-miljoen-euro-beschikbaar/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/europees-luchtruim-eu-stelt-600-miljoen-euro-beschikbaar/#respond Wed, 17 Jul 2013 10:52:54 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1170 Afbeedling de Europese Unie wil 600 miljoen euro in de herinrichting van het Europese luchtruim investerenDe Europese commissie heeft 600 miljoen beschikbaar gesteld voor de optimalisering van de routeplanning en de bewaking van het luchtruim. Op dit moment wordt het Europese luchtruim inefficiënt gebruikt. Gemiddeld vliegt elke machine 42 kilometer meer dan bij een optimale vliegroute het geval zou zijn.

De Europese commissie in Brussel heeft 600 miljoen euro voor de optimalisering van de routeplanning en de bewaking van het luchtruim ter beschikking gesteld. Het geld moet voor het onderzoek naar – en de ontwikkeling van nieuwe technologieën worden gebruikt, omdat door de versnippering boven het Europese luchtruim omslachtige vluchtroutes en vertragingen schering en inslag zijn. Volgens de Europese Commissie vliegt elk vliegtuig in Europa gemiddeld 42 km meer dan noodzakelijk is. EU-verkeerscommissaris Siim Kallas heeft gewaarschuwd dat het Europese luchtruim en de vliegvelden het vrijwel niet meer aan kunnen. Een verder groei van het verkeer leidt tot chaos, tenzij men nu optreedt.
Het ter beschikking gestelde geld gaat naar een gemeenschappelijke onderneming waarin de de Europese Commissie, Eurocontrol en ondernemingen uit de luchtverkeersbranche deelnemen. Onder andere moeten samen nieuwe oplossingen voor het uitwisselen van gegevens tussen vliegtuigen en controlecentra worden gevonden evenals de inzet van drones bij het bewaken van het luchtruim. Uiteindelijk moet een uniform Europees luchtruim ontstaan met enkele overdrachtspunten en enkele centrale grondstations. De nationale luchtvaartautoriteiten vrezen echter dat zij hun eigen bevoegdheden moeten inleveren. Bovendien kan het uniformeren in de afzonderlijke landen tot een grote daling van het aantal arbeidsplaatsen leiden.

De Europese Commissie probeert met de Reform Single European Sky al een aantal jaren de herinrichting van het Europese luchtruim te versnellen. Hierbij moeten toezicht en beheer van het luchtruim niet meer op basis van nationale grenzen worden georganiseerd, maar centraal. Daardoor kan het aantal zones van de huidige 27 tot negen worden teruggebracht.

]]>
Asiana Airlines: Boeing 777 verongelukt in San Francisco http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/asiana-airlines-boeing-777-verongelukt-in-san-francisco/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/asiana-airlines-boeing-777-verongelukt-in-san-francisco/#respond Thu, 11 Jul 2013 08:12:43 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1163 Afbeelding In San Francisco is een Boeing 777 van Asiana Airlines verongeluktEen passagiersvliegtuig van Asiana Airlines heeft op de internationale luchthaven van San Francisco een zware noodlanding moeten maken. Daarbij raakte de Boeing 777 van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij in brand, minstens twee mensen kwamen om het leven, meer dan 20 geraakten gewond.

Een Boeing 777 van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Asiana Airlines heeft volgens de verklaring van de VS-luchtvaartautoriteiten FAA tijdens een mislukte landing op de luchthaven van San Francisco zaterdagnamiddag (21:00u MESZ) vuur gevat. Aan boord van het passagiersvliegtuig waren 307 personen, van wie er twee om het leven kwamen en meer dan 20 gedeeltelijk zwaar gewond geraakten. Tien van hen zijn nog in levensgevaar. Bij de overledenen zou het gaan om twee jonge Chinese meisjes, die na het ongeval uit het vliegtuig op de landingsbaan zouden zijn gevonden.
Naar de oorzaak van het ongeval wordt nog gezocht. Hoofd van de luchtvaartmaatschappij, Yoon Young-doo zei dat er volgens hem geen motorschade was en ook aanwijzingen in de richting van een terreuraanslag zouden er niet zijn. Volgens ooggetuigen zou het vliegtuig de landingsbaan veel te laag benaderd hebben.

De Boeing 777 is wereldwijd een van de meest gebruikte vliegtuigen voor lange afstanden. Het vliegtuig wordt vaak gebruikt voor intercontinentale vluchten, omdat het meer dan twaalf uur zonder tussenlanding kan vliegen.

Sheryl Sandberg, manager van Facebook is ternauwernood ontsnapt aan de noodlanding in San Francisco. Ze moest eigenlijk aan boord zijn, maar had haar vlucht kort daarvoor overgeboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij, om de miles voor haar familieticket te kunnen gebruiken, schreef ze op haar Facebookpagina.

]]>
Ryanair wil groter worden dan gepland http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/ryanair-wil-groter-worden-dan-gepland/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/ryanair-wil-groter-worden-dan-gepland/#respond Wed, 03 Jul 2013 09:43:24 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1102 Afbeelding Ryanair wil groter worden dan geplandRyanair wil groter worden dan wat er ooit vooropgesteld is. De Ierse lowcostmaatschappij corrigeerde op de investmentconferentie haar groeiperspectieven naar 110 miljoen passagiers tegen maart 2019. Deze week nog bestelde Ryanair 175 toestellen bij Boeing.

Na de aankoop van 175 Boeing-toestellen op ‘s werelds grootste luchtvaartbeurs in Le Bourget heeft Ryanair haar groeiperspectieven voor de toekomst naar boven bijgesteld. Tegen maart 2019 hoopt zij zo’n 110 miljoen passagiers te vervoeren. Dat zijn er tien miljoen meer dan wat eerst gepland was. Als argument voor deze bijstelling naar boven haalt de luchtvaartmaatschappij aan dat er een stijgende vraag is van Europese luchthavens. Ryanair wil daarom zijn aantal passagiers tegen het einde van het eerste kwartaal van 2019 met zeven in plaats van vijf percent laten stijgen.

Tijdens de Parijse luchtvaartbeurs in Le Bourget heeft de directeur van Ryanair, Michael O’Leary, woensdag nog een grote opdracht voor 175 toestellen 737-800 van de volgende generatie ondertekend en een bestelling van de gemoderniseerde versie 737-MAX in het vooruitzicht gesteld die vanaf het derde kwartaal van 2017 zou moeten worden uitgeleverd. De totale waarde van deze opdracht bedraagt volgens de prijslijst zo’n 11,7 miljard euro. Maar daar gaan nog de gebruikelijke branchekortingen vanaf. De Ierse luchtvaartmaatschappij wil haar vloot de komende vijf jaar uitbouwen tot 400 toestellen.

]]>
Ryanair is de meest geliefde luchtvaartmaatschappij ter wereld http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/ryanair-is-de-meest-geliefde-luchtvaartmaatschappij-ter-wereld/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/ryanair-is-de-meest-geliefde-luchtvaartmaatschappij-ter-wereld/#respond Tue, 25 Jun 2013 13:34:08 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1084 Afbeelding Ryanair is de meest geliefde luchtvaartmaatschappij ter wereldDe lowcostluchtvaartmaatschappij werd door de International Air Transport Association (IATA) uitverkozen tot de meest geliefde luchtvaartmaatschappij ter wereld. Volgens de overkoepelende organisatie heeft Ryanair in 2012 meer internationale passagiers naar hun bestemming gevlogen dan om het even welke andere luchtvaartmaatschappij.

Ryanair is ‘s werelds meest geliefde luchtvaartmaatschappij, aldus de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA. Afgelopen jaar zouden er meer internationale passagiers met de Ierse luchtvaartmaatschappij hebben gevlogen dan met welke andere maatschappij dan ook. In 2012 ging het om ongeveer 79,6 miljoen vliegtuigpassagiers die met Ryanair, dé lowcostluchtvaartmaatschappij van Europa, naar hun bestemming zouden zijn gevlogen. Dat zijn ong. 29 miljoen meer passagiers dan Lufthansa die op nummer 2 staat met 50,8 miljoen en 35 miljoen meer dan de derde maatschappij op de ranglijst namelijk EasyJet (44,6 miljoen). Ryanair vervoerde volgens het IATA-rapport meer internationale passagiers dan EasyJet en British Airways tezamen (75,8 miljoen), meer dan Air France-KLM, Iberia en Alitalia tezamen (79,3 miljoen) en ook meer dan de Duitse Lufthansa en Air Berlin tezamen (74 miljoen).

Wat door IATA niet werd beoordeeld zijn de servicekwaliteit van Ryanair en hoe het vliegpersoneel met zijn gasten omgaat.
Bovendien doet Ryanair vooral kleinere regionale luchthavens aan die zonder deze Ierse lowcostmaatschappij slechts heel weinig of zelfs helemaal geen passagiers zouden hebben.

]]>
SunExpress – een Duits-Turks succesverhaal http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/sunexpress-een-duits-turks-succesverhaal/ http://nieuws.vlucht24.nl/vlucht24-article/sunexpress-een-duits-turks-succesverhaal/#comments Wed, 19 Jun 2013 07:50:00 +0000 Johannes http://nieuws.vlucht24.nl/?post_type=post_vlucht24&p=1053 Afbeelding SunExpress is een joint venture van Turkish Airlines en LufthansaDe turkse luchtvaartmaatschappij SunExpress werd in oktober 1989 als Joint Venture van Turkish Airlines en Lufthansa opgericht. SunExpress is met meer dan 7,6 miljoen passagiers op jaarbasis ondertussen uitgegroeid tot één van de grootste luchtvaartbedrijven die tussen Duitsland en Turkije vliegen.

Het hoofdkantoor van deze Turkse vliegtuigmaatschappij is gevestigd in Antalya. Daar werken meer dan 700 van de ruim 2.000 medewerkers, waardoor SunExpress ook meteen de grootste werkgever van deze stad is. Het vliegknooppunt in Duitsland is de luchthaven Frankfurt am Main.

Toen de vliegtuigmaatschappij in 1990 met haar vluchten startte, lag haar corebusiness gedurende lange tijd in chartervluchten tussen Duitsland en Turkije. In 2001 kwamen daar lijnvluchten naar Turkije bij. Ondertussen bestaat de vloot van SunExpress uit 48 toestellen, wat meer is dan bijvoorbeeld de op twee na grootste Duitse vliegtuigmaatschappij Condor. Deze toestellen zorgen wekelijks voor meer dan 1.000 vluchten tussen Europa en Turkije en sinds 2006 ook voor vluchten binnen Turkije. In 2011 werd de Duitse dochtermaatschappij SunExpress Duitsland opgericht, met als hoofdzetel de Gateway Gardens aan de luchthaven van Frankfurt. Met deze Duitse registratie werden nu ook bestemmingen buiten Turkije gevlogen, meer bepaald vluchten tussen Duitsland en Egypte. De zwem- en duikparadijzen aan de Rode Zee zijn ondertussen uitgegroeid tot de op één na belangrijkste vliegbestemming van SunExpress. Ook de Canarische Eilanden, zoals Lanzarote, Tenerife en Fuertaventura, zijn heel geliefde reisbestemmingen geworden. Dit jaar is daar nog de luchthaven Enfidha (Tunesië) bijgekomen, met als vertrekluchthaven Frankfurt of München. Vanuit Amsterdam biedt SunExpress vluchten naar Izmir aan.

In 2013 werd het bedrijf door de Duits-Turkse vriendschapsfederatie (Deutsch-Türkische Freundschafts-Föderation -DTF) met de Kybele-prijs bekroond. Daarmee werd de luchtvaartmaatschappij geprezen om haar bijzondere verdienste op het vlak van de Duits-Turkse handelsbetrekkingen. Doordat het merendeel van het vliegverkeer plaatsvindt tussen Duitsland en Turkije, heeft de maatschappij meegeholpen aan het ontstaan en verstevigen van duurzame handelsrelaties.

Sunexpress vervoert tegenwoordig met een vloot van 48 Boeings meer dan 7,6 miljoen passagiers per jaar en is de enige luchtvaartmaatschappij in Turkije die ISO 9001, ISO 14001 en OHSAS gecertificeerd is.

]]>