EU wil de rechten van passagiers concretiseren

Afbeelding EU wil concretere rechten voor passagiersDe Europese Unie (EU) is, om een reeks onduidelijkheden uit de weg te ruimen, bezig met een nieuwe versie van de verordening voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Dit betreft o.a. ook een compensatievergoeding in geval een vlucht is vertraagd.

De Europese Commissie wil de rechten van passagiers in Europa verbeteren. Vlietguigpassagiers moeten in de toekomst gemakkelijker hun aanspraken op de luchtvaartmaatschappij te gelde kunnen maken. Met name bij vertragingen van vluchten willen de instanties in Brussel het grijze gebied in de bestaande regelingen aanpakken.
Overeenkomstig de huidige rechtspraak kan men al bij een vertraging van 3 uur een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij eisen. De EU wil nu deze grens, afhankelijk van de lengte van de vlucht, verhogen naar vijf tot twaalf uur. In dat geval is de luchtvaartmaatschappij echter ook verplicht om bij vertraging voor vervangend vervoer te zorgen, als zij niet zelf in staat zijn de passagier binnen twaalf uur zelf te vervoeren. Bovendien moeten de formulieren voor het aanvragen van de vergoeding al op de luchthaven ter beschikking worden gesteld.
In het concept worden nog andere vernieuwingen aangebracht: zo moeten ook vluchten, die minder dan twee weken voor vertrek worden verschoven, net als annuleringen of vertragingen worden behandeld. Bovendien moet het corrigeren van een onjuist geschreven naam tot 48 uur voor vertrek van de geplande vlucht gratis zijn.
Daarnaast wil de Commissie bereiken, dat de luchtvaartmaatschappijen zich niet meer zo gemakkelijk op „overmacht“ kunnen beroepen, om te voorkomen dat zij in geval van vertraging een schadevergoeding moeten betalen. Een moet een lijst worden opgesteld met situaties, die uitdrukkelijk als overmacht mogen worden gezien. Daaronder vallen ook technische problemen, die bij routinecontroles van een vliegtuig ontdekt werden en het niet beschikbaar zijn van de bemanning. Evenzo moet duidelijk worden gedefinieerd, wanneer er werkelijk sprake is van „buitengewone omstandigheden“, zoals bij natuurrampen of stakingen.
De plannen van de EU zijn echter ook bedoeld, de economische gevolgen van deze passagiersrechten voor de luchtvaartmaatschappijen te beperken. Zo mag de aanspraak op verzorging en accomodatie van gestrande passagiers slechts drie dagen duren en bij regionale luchtvaartmaatschappijen moet dit punt helemaal vervallen.

Tags:

geschreven door: Co-Pilote | | 0 Commentaar